Patrique_Bulte

Interview met: Patrique Bulté, general manager

In The Student Hotel Maastricht:
everybody should like everybody

Het buitenland even daargelaten: The Student Hotel-keten heeft op dit ogenblik vestigingen in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Groningen, Eindhoven en Maastricht. Voor wie nog mocht twijfelen aan het achterliggende concept van die hotels, boven de ingang staat in koeienletters vermeld Everybody should like everybody. General manager Patrique Bulté van The Student Hotel Maastricht over de manieren waarop ’zijn’ hotel invulling geeft aan die bedrijfsgedachte.

De bedenker van het concept dat aan de basis staat van The Student Hotel is de Schot Charlie MacGregor. Hij kwam op het idee om studentenhuis en hotel te integreren. Om gasten aan te moedigen contact met elkaar te maken, laat hij gemeenschappelijke ruimtes ontwerpen die samen het kloppende hart vormen van het hotel in kwestie. Zo voorziet The Student Hotel Maastricht naast de bijna vierhonderd kamers in café-restaurant The Commons, een gym, een bibliotheek, een wasserette en diverse lounges. Werk- en studieplek TSH Collab, workshopruimtes en conferentieruimtes met de naam The Classrooms maken eveneens deel uit van het aanbod.


Voormalige sanitairfabriek

Patrique: ’Ik ben er vanaf het begin enthousiast over geweest dat The Student Hotel Maastricht gevestigd zou worden in de voormalige sanitairfabriek van de Sphinx. De reden daarvoor is dat de Sphinx een omvangrijk en wezenlijk deel heeft uitgemaakt en nog steeds uitmaakt van de historie en cultuur van Maastricht. Met een beetje goede wil kun je zelfs stellen dat de stad Maastricht rondom de Sphinx als centraal middelpunt echt tot volwassenheid is gekomen.’ Het Sphinxverleden wordt dan ook gekoesterd in The Student Hotel Maastricht. Het meest duidelijke voorbeeld wordt gevormd door de twee enorme gipsen sfinxen die je verwelkomen als je het hotel binnenloopt. En het sanitair is vanzelfsprekend gemaakt door de medewerkers van de vroegere sanitairfabriek.’

Sociale ontmoetingsplek

Internationale studenten, familieleden en vrienden van studenten, jonge professionals, toeristen, zakenmensen én bewoners van de omliggende woningen en appartementen. Je komt ze allemaal tegen in The Student Hotel Maastricht, of ze er nu blijven overnachten of niet. Patrique: ’In een regulier hotel is er meestal sprake van beperkte interactie. Dat is hier wel even anders. The Student Hotel Maastricht heeft alles in zich om op korte termijn dé sociale ontmoetingsplek van de stad te worden. Onze gasten kunnen hier een kop koffie met elkaar drinken en een gesprek met elkaar voeren. Ze kunnen hier biljarten, tafeltennissen of een potje tafelvoetbal spelen. Verder verzorgen we regelmatig yogasessies. Ook nodigen we een mental coach uit om studenten en andere geïnteresseerden een peptalk te geven als ze daar behoefte aan hebben.’

 

Positieve houding

’Verder organiseren we bootcamps en als trotse general manager van The Student Hotel Maastricht geef ik rondleidingen door het gebouw. Wat nog meer? In september voorzien we in samenwerking met bioscoop Pathé in een één- of tweemalige drive-inbioscoopvoorstelling, misschien wel inclusief foodservice aan het autoraampje. En zo zijn we voortdurend in de weer om The Student Hotel Maastricht positief in het nieuws te brengen. Daarbij geef ik zelf het goede voorbeeld. ’s Ochtends in de auto op weg naar mijn werk denk ik er al over hoe ik de mensen om me heen de komende dag positief kan beïnvloeden. Dat begint met een positieve houding. Niet dat ik daar moeite voor hoef te doen, maar ik let erop dat ik die houding consequent uitstraal.’
 

belvedere_sphinx_15032018_012
Examen niet gehaald, heimwee

Everybody should like everybody. Hoe geven Patrique en zijn medewerkers daar nog meer invulling aan? ’Om het even bij onze internationale studenten te houden. We laten zien dat we hen daadwerkelijk ’liken’ door desgewenst te assisteren bij de inschrijving voor een studie of bij de aanvraag van een eigen postadres. Het komt natuurlijk ook voor dat studenten een examen niet halen. Of dat iemand te maken krijgt met heimwee. In die en andere gevallen is een rol weggelegd voor onze huiscoach. Verder hebben we meerdere keukens voor onze studenten waar ze zelf een ontbijt, lunch of diner kunnen klaarmaken. Ook de medewerkers van The Student Hotel Maastricht brengen elke week een bezoek aan die keukens. In die ongedwongen setting informeren ze dan hoe het met de studenten gaat en of ze eventueel hulp kunnen gebruiken bij wat dan ook.’


Echte ambassadeurs

Worden al die inspanningen gewaardeerd? ’Jazeker. Veel studenten die in een van onze hotels hebben gewoond, komen daar in een later stadium vanwege hun goede ervaringen weer eens binnenlopen. Ik weet bovendien zeker dat velen van hen echte ambassadeurs zijn van het concept achter The Student Hotel. En ik denk dat een flinke groep studenten het jammer vindt dat ze niet langer dan een jaar bij ons mogen wonen. Maar dat is nu eenmaal wettelijk zo bepaald.’